Mit is takar egy védjegy? Sokan keverik a szabadalmat a védjeggyel, a szerzői joggal vagy a mintaoltalommal. Egy frappáns, jól csengő és könnyen megjegyezhető védjegy lesz az, amellyel megjelenik a piacon a terméked vagy szolgáltatásod, ezen a néven vagy ezzel a logóval fogod azt reklámozni és ilyen néven keresik azt a vásárlók az üzletekben vagy az interneten.
A védjegy tehát egy árujelző, ami arra szolgál, hogy egy cég termékeit, szolgáltatásit megkülönböztesse a versenytársakétól. A védjegy tehát nem véd találmányokat, műszaki megoldásokat vagy művészeti alkotásokat, szoftvereket: az leginkább egy márkanévben vagy egy jó logóban, brandben nyilvánul meg, de védjegy lehet egy jellegzetes dallam vagy egy termék sajátos formája, csomagolása is.
A megkülönböztetéshez fontos, hogy tartalmazzon olyan elemet, ami nem csupán az adott áru fajtájára, eredetére vagy minőségére vagy egyéb jellemzőjére utal. Az is lényeges, hogy védjegyed ne legyen összetéveszthető más korábbi védjegyével, így Te se sértsd mások jogait!
Az sem elhanyagolható kérdés, hogy mikor jut eszedbe védjegyoltalmat szerezni: a terméked piacra dobása és a költséges reklámkampány megkezdése előtt, amikor még van időd olyan védjegyet választani, ami nem ütközik korábbi jogokba vagy minderre már csak később gondolsz, amikor már megjelentek hasonló megjelölésű termékek a piacon vagy éppen felszólítást kaptál egy korábbi védjegy jogosultjától arra, hogy ne használd az általa bejegyzettet vagy ahhoz hasonló megjelölést.
Védjegyed használatára másoknak is adhatsz engedélyt, amivel további bevételekhez juthatsz, e jogaidat emellett megterhelheted, értékesítheted is!
Ha kérdéseid vannak, és szeretnéd védjegyedet bejegyeztetni vagy felszólítást kaptál védjegybitorlás abbahagyására, esetleg Te szeretnél más ellen fellépni védjegyed alapján, keress minket bátran!
Egy jól eltalált, vonzó, igényes termékdizájn nagyban képes növelni eladásainkat, ahogyan például egy szép felhasználói felület vagy betűtípus is sokat dobhat bevételeinken! A termékeket, szolgáltatásokat egy egyedi és új boltbelső vagy egy modern, letisztult csomagolás is kívánatosabbá teheti, ezért érdemes biztosítani új formaterveid, dizájnjaid védelmét.
A dizájnoltalomnak azonban feltétele az újdonság és egyéni jelleg megléte, így – néhány kivételtől eltekintve – akkor tudsz rájuk védelmet szerezni, ha bejelentés előtt nem hozod azokat nyilvánosságra és csak titoktartási megállapodás aláírást követően tárgyalsz például azok gyártásáról vagy forgalmazásáról.
Megszerzett oltalmad hasznosítására másoknak is adhatsz engedélyt, amivel további bevételekhez juthatsz, e jogaidat emellett megterhelheted, értékesítheted is!
A legtöbb sikeres termék esetében eljön az a pillant, amikor viszontlátod termékeid „másolatát” online, az utcán, egy hirdetésben vagy egy üzletben.
A hamisítás elég sokrétű probléma a veszélyes anyagok használatától, a gyermekmunkán és környezetszennyezésen keresztül a terrorizmus támogatásáig. Míg az eredeti termékek gyártói jelentős munkát és pénzt fektetnek egy termék fejlesztésébe, külső dizájnjába, logója megtervezésébe, mindezek levédésbe és a reklámkampányba, addig egy hamisító nem tesz mást, csak nagyon vagy kevésbé igénytelenül lekoppintja a terméket, annak külső kialakítását, működését és/vagy védjegyét és elárasztja a piacot olcsó hamisítványokkal. A hamisító persze nem viseli a kockázatát a negatív visszajelzéseknek, a rossz vásárlói tapasztatoknak vagy reklamációknak: ezek mind az eredeti termék gyártóján csapódnak le és az ő üzleti sikerét csorbítják.
Vedd a kezedbe jogaid érvényesítését, gondoskodj a hazai piacon felbukkanó hamisítványok elleni fellépésről, az online rendelt, Távol-Keletről vagy Törökországból küldött termékek vámhatósági figyeléséről, küldj felszólítást az EU-s kereskedőknek/gyártóknak és tegyél feljelentést a szándékos jogsértések miatt!
Akár tanácsra, stratégiai tervezésre, akár piacmonitoringra vagy hatóságok előtti képviseletre van szükség, itt vagyunk!
A védjegy megszerzése egy fontos és alapvető lépés, de ezzel nem áll meg az élet, azt használni is kell, és ezt a használatot megfelelő területen, megfelelő intenzitással igazolni is tudni kell!
Tudtad, hogy nem tudod védjegyedből eredő jogaidat érvényesíteni, ha nem a jogi követelményeknek megfelelően használtad a védjegyedet? Hogyan lehet a védjegyhasználatot igazolni? Mi van, ha 1-2 évig nem használtad a védjegyet?
Mi történik, ha a bejelentés benyújtásától már eltelt az 5 vagy 10 év, mikor, hol és hogyan tudod megújítani a dizájnodat vagy védjegyedet?
Tudod, hogy másnak vagy másoknak is engedélyezheted védjegyeid vagy formatervezésiminta-oltalmaid használatát, hasznosítását? Akár úgy is, hogy még Te sem használod közben azokat?
Esetleg törlési, megszűnési vagy megsemmisítési kérelmet nyújtottak be a védjegyed vagy mintád ellen? Mit tehetsz ilyenkor?
Szeretnéd elkerülni, hogy bitorlással vádoljanak: tudod, hogy milyen úton győződhetsz meg arról, hogy nem sérted valakinek egy korábbi minta-oltalmát?
Egy felszólító levélből értesültél arról, hogy valaki védjegyoltalmat szerzett egy Hozzád kötődő megjelölésre? Mit tehetsz ilyen esetben?
A fenti kérdések megvitatása és megválaszolása érdekében keresd kollégáinkat!
Nézz szét a neten! Ne csak az azonosságokat, a hasonlóságokat is vedd figyelembe!
Használt a Google képkeresőjét dizájnok vagy ábrás védjegyek kutatására, a piacon levő termékek/szolgáltatások azonosítására!
Keress a nyilvános és regisztráció nélkül elérhető védjegyadatbázisokban! Vedd figyelembe azonban, hogy a védjegykutatás és a találatok kiértékelése is egy szakma, ezért bejelentés benyújtása előtt kérd szakember segítségét!
Gondolkodj előre: találmányod és dizájnjaid általában nem lesznek védhetők, ha azok már nyilvánosságra jutottak. Előbb tervezz, aztán védj, és utána publikálj, kezd forgalmazni, vagy írj cikket az adott termékedről és megoldásaidról! Köss titoktartási megállapodást!
A szerzői jog automatikusan, a mű létrejöttétől kezdve védi az irodalom, a tudomány és a művészet minden alkotását, ha annak egyéni, eredeti jellege van. Ilyen alkotás lehet például egy irodalmi, tudományos, képzőművészeti mű, fotó, építészeti alkotás és annak terve, egy street art alkotás, graffiti, nyilvánosan tartott beszéd, jelmez, díszlet, filmalkotás, dal, dalszöveg, valamint védelemben részesülnek a szoftverek és adatbázisok is stb. A bizonyítás megkönnyítéséhez regisztráld művedet az Önkénte Műnyilvántartásban!
Rugaszkodj el a már látott és tetszetős védjegyektől: ötletelj, kutass és saját megjelölésedet védd, ne másokét próbáld kisajátítani!
Vedd figyelembe, hogy amíg domain nevek esetében hasznos az ún. leíró jelleg, tehát a szolgáltatásra vagy termékre közvetlenül utaló domain név választása, addig védjegyek esetében általában az ilyen megjelölésekre nem szerezhető kizárólagos jog.
Jogaid érvényesítéséhez vagy egy franchise alapításához is előnyösebb az ötletes, erős megkülönböztető képességgel rendelkező márkanév és arculat!